Úgy indult, hogy rendkívüli mértékben bosszantott valami – nem találtam azt a képet, ami megjeleníti az előző posztban említett Ingres hegedűjét.

Persze, hogy nem találtam, mert rossz helyen kerestem, többszörösen is. A francia dadaisták és impresszionisták – no, meg a hasonló "istapisták" között.

Többszörösen mellélőttem – kivéve a kort és az izmusokat. Az általam gyanúba vett művész ugyanis belga volt; bizonyos René Magritte nevezetű egyén – különös síkokba rendeződő képeit, kalapos embereit és színes aktjait sokan ismerik.

"Ce n'est pas moi" - "Ez nem én vagyok" a kép címe - párja az "Ez nem egy pipa"  (Ceci n'est pas une pipe) címűnek. Figyelmeztet, hogy a műalkotás nem azonos az ábrázolttal - a tárgyával...


Ez pedig "La moisson" - "Az aratás".

De nem Ő volt a „tettes”. Még csak nem is festő – a szó hagyományos értelmében. Nem francia – de még csak nem is európai az illető!

Bár ő is a Montmartre-i Köztársaság saját szándékából csatlakozott polgára. És hódolata annak a festőnek szólt, kinek művei közül nálunk talán „A forrás” és a „Török fürdő” a legismertebbek – esetleg a „Nagy Odaliszk” valamelyik változata.

(Az első korai, a másik késői festménye - mint azt az előző poszt alapján mindenki gyaníthatja is...)

Az amerikánus – merthogy róla van szó – pedig elsősorban fényképész volt, bár ezt a képét is „megbolondította” saját találmányú „tárgyfotó” technikáján kívül némi (ír-) ónnal és kínai tussal is... Neve pedig önmagáért beszél: Man Ray – a „Fénysugár Ember”.

Persze ez a választott „művészneve” volt, születésekor az Emmanuel Rudzitsky, vagy Rudnitsky esetleg Radnitzky névre hallgatott. (Elnézést, most minden hivatkozásnál a franciát adom meg – könnyű más nyelvre ugrani a bal fülön...)

A kép modellje pedig Kiki de Montparnasse, de csakis a teljesség kedvéért. És most jöjjön a kép:

 

 Párban az egyik Odaliszk-kal:

S végül a modell - szintén Man Ray képén, majdnem "civilben" :


 

Aztán az idő telt – múlt, jó szokása szerint. Az egykor meghökkentő – felborzoló kép bekerült a – hogyan is fogalmazzak – köztudatba. Némi szarkazmussal még azt is mondhatnám: giccsesedni kezdett. Persze nem az eredeti – az megmaradt frissnek. De ugyan a feldolgozások között akadt invenciózis – jóhiszemű is, mint  például Alexander Kharlamov képe, a „Reinventing Cello”,

 

vagy – kis jóindulattal - a Hoffmann meséi plakát is ide sorolható:

 

de lemezborítóként felhasználva már túllép a „felidézzük az ismert művet” kategórián.

 

 

Akkor már jöjjön inkább most valóban Magritte – az ő csípkelődő újrafeldolgozása Manet „Az erkély” című témájára... Itt az eredeti:

 

Itt az átköltés (még a háttérben alig észrevehető szolgálóleány is megjelenik):

 

És még utoljára egy másik (óh, Tóthék!) "dobozolt" kép David Mme Recamier-t ábrázoló műve alapján:

Jó szórakozást!


Kiegészítés - ma talált lapról:

Vagyis a történetnek még koránt sincs vége...

 ___________________________________________

 

De még mennyire nincs ! Álljon itt egy (talán utolsó) kép a Liverpooli Pszochedelikusok egyik tagjának, néhai jó Lord George Harrisonnak képével - állítólag a "While My Guitar Gently Weeps" című opusz szerzése közben...

___________________________________________

 

Namégegyszer!

A gonosz blogrincs ellopta a kommentemet... hát beszerkesztem végszónak.

 

Tegnap este láttam egy tévéfilmben egy angol festményhamisítót, akit egy jó kereskedelmi érzékkel rendelkező egyén vett rá a képhamisításra. Az illető tanult ugyan festeni, de nem lett ismert. Éppen akkoriban maradt egyedül kisgyermekével, és a munkahelyéről is kitették – hát nem sokat habozott, mikor a másik közölte vele, hogy el tudná adni a vele csináltatott képet vagy 50 lepedőért (angol fontban) és feleznének...

Aztán jöttek az újabb megrendelések... és az ügyes társ múzeumokba jutott be, hozzáfért a katalógusokhoz – és „provenanciát” (eredetet) fabrikált a festő által készített képekhez. Mert csak modern festők stílusában készült új műalkotásokkal operáltak. Megspórolták az antikolás fáradságos műveleteit is – részben. A kortárs festők (angolok, franciák, spanyolok, olaszok, oroszok...) életművét íly módon csak „kiegészítették”.

A lebukást követően a művész mindent gyorsan beismert – a kereskedő tagadni próbált. Az előbbi ezért csak egyetlen évet ült – társa vagy nyolcat. (Le se buktak volna, ha a festő nem rúgja össze a patkót aktuális partnernőjével, mivel a rendőrség gyanakodott ugyan, de nem volt bizonyítéka. A nő aztán adott nekik – három zsákkal valódi, kézzelfogható bűnjelet...)

 

A művész büntetésének letöltése után kiállította festményeit egy galériában – mint hamisítványokat; s ki hitte volna? – jól fogytak, elég szép áron... Már ahhoz képest...

A kiállított képek között volt egy Magritte is: a híres pipa kép, alul a szöveggel – ami itt egy kicsit másképpen hangzott::

„Ceci n’est pas une Magritte” – hírdette büszkén.

 

A végső kérdés pedig megkerülhetetlenül ez: kik döntik el, milyen alapon, hogy ez vagy az a festmény művészet-e és mennyit ér? Ez itt a bökkenő...

___________________________________________

 

___________________________________________

2012 októbere.

Naprakészítés - avagy Up! Date!!! :-)

Kedves Blogfeleim, íme a téma legutóbbi mutációja.

EMKE-ManRay_utan-01.JPG

Hogy aztán idézetként szerepel-e, esetleg összekacsintva a nézőkkel - ezt döntse el mindenki  maga. Ámbár nem tudom, közismert kategóriába sorolandó-e bármelyik, általam a poszthoz feltett kép. Ez több szempontból is érdekes feldolgozás - maga az EMKE szó ugyanis (tudom: a többség tudja :-) annyit tett: Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület. Az e néven egészen a kilencvenes évekig fennmaradt kávéház - béke poraira - a Blaha Lujza tér sarkán állott. Ami a helyiségeket illeti: ma is ott áll ugyan, csak a régi funkciója szűnt meg.

Hogy a Thália mit árul e néven, azt nem tudom - az utóbbi időkben láttam ott kimagaslóan jó előadást is (bár maga a téma kissé kénkőszagú volt :-P), de feledhetőt is. Aztán véletlenül éppen egy jubileumi előadáson láttuk a "Mindhalálig Beatles!" című opuszt, ahol Mikó Pisti ismét bebizonyította, hogy nem ok nélkül volt alapító tag a Kalákában :-) A darab vége után még bő fél órányit játszottak további Beatles számokból, bizonyítva: nem csak a "kötelezőket" tanulták meg :-)))

Summa summárum: a fenti kép népi-nemzeti húrokat penget (némi képzavarral :-) és jól áll neki a bajusz. A gerinc simogatása meg különösen szép emlékeket ébreszt minden öregfiúban :-))) És minden fiatal lányban - ide sorolva Öket; kiknek fiatalsága már csak bennünk él…

Ki más látná még Bennük azt a babszálkaró tinit, akire mi még emlékszünk? Tán csak Ő:

:-)

 

A bejegyzés trackback címe:

http://iusmurmurandi.blog.hu/api/trackback/id/tr162064315

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.08. 07:07:14

Szellemes és egészen magával ragadó poszt! Öröm volt olvasni, meg persze nézni is.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.06.08. 08:45:50

@Gasper: De jó, hogy benéztél - s talán éppen elsőnek! rögtön gondoltam, hogy tetszeni fog. Pedig kicsit összedobált-eszkábált gondolathalmaznak látszik kívülről :-)

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.06.08. 09:13:35

@Mormogi Papa:
De ravasz, de ravasz.
A reggeli levélolvasásnál "bedobja" a hegedűmotívumot - hát persze, hogy visszakeres az ember, és talál egy újabb posztot.
Méghozzá kiválót, mert az ember kedvet kap olvastán egy kis kalandozásra.
Kösz...
Insz...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.06.08. 14:18:33

"Előre, Kalandozóim!"

(Árpád vezér)

:-)))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.08. 15:51:27

@Mormogi Papa: nincs ez a poszt összedobálva. Vagy ha igen, ügyesen csináltad. :)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.06.08. 23:34:04

Az én fejemben logikus a sor - de hogy másnak annak látszik-e, ez itt a kérdés...
Ha Neked lejött, máris "beljebb" vagyok :-)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.09. 06:57:22

A sor innen kívülről is nyílegyenesnek látszik! :)

Amúgy pedig tessék, itt van egy kedvenckép, egy Vénusz Velazqueztől:

heindorffhus.motivsamler.dk/arthistory/velazquez-RokebyVenus-ptg-medium.jpg

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.06.10. 09:05:25

@Gasper:
Ha kitakarom az angyalkát teljes felszerelésével együtt, akkor sem borul a kép.
Amúgy is odavetettnek tűnik a tökéletes női alak társaságában.
Nyilvánvalóan más szempontokat is figyelembe kellett, hogy vegyen a festő, valószínüleg korfüggő módon.
De ez csak az én cikizésem...
Insz...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.13. 23:39:24

A spanyol festészet mindig meglehetősen macho volt, így egy angyalka valóban nem oszt, nem szoroz.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.13. 23:51:56

@Mormogi Papa: hamisítványokról jutott eszembe, hogy Salvador Daliról halála után derült ki, hogy komoly gyüjteménye van hamis festményekből. A kollekció nagyon profi munkákból áll.

Persze a történet megértéséhez nyújt segítséget az a tény, hogy Dalinak születése előtt volt egy Salvador nevű testvére, aki nagyon korán meghalt. Amikor a kis Dali megszületett, a szülei az idejekorán elhalt gyermek reprodukcióját akarták felismerni benne, ezért lett ő is Salvador. Kemény sztori. :))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.13. 23:53:56

De rondán fogalmazok, inkbb mára leteszem a lantot.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.14. 06:52:51

@inszeminator: amúgy közben beugrott egy másik spanyol, Francisco de Goya jóval később festett Meztelen Maya című képe, amely talán az első tökéletesen öncélú aktfestmény volt az európai festészetben. Leszámítva természetesen a rómaiakat, akik mondjuk nem tököltek sokat a nemiség ábrázolásának mikéntjével.
Mondom, talán Goya volt az első, aki újra felvette ezt a fonalat. Úgy festett le egy prostituáltat, hogy nem körített mellé sem ószövetségi, sem antik kulisszát:

angiedee.files.wordpress.com/2009/01/goya_maja_naga2.jpg

Amit Velazqez még nem vállalhatott be, azt valamivel később Goya már megtette, noha ebből is nagy balhé lett. Készült is egy felöltöztetett változat, a Felöltözött Maya:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Goya_Maja_ubrana2.jpg

Attilajukkaja 2010.06.14. 15:14:15

Nehez dolog kibickent hozzaszolni egy ilyen irashoz. Foleg, hogy a hozzaszolasokat is elolvastam.
De tudom, Mormogi azt is ertekeli, ha valaki elolvassa az irasat es egyszeruen csak rabolint elismerese jeleul. Az elismeresem pedig az elvezetnek es a szepsegnek szol. Az elvezet a poszt olvasasabol ered, a szepseg pedig a kepekbol. TOBB ILYET!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.06.14. 16:45:20

"S ha vártok bűnbocsánatot,
Ti is mind, mind megbocsássatok…"

Prospero szavai ezek, miután eltörte varázspálcáját, s eszembe idéztétek öket. Nem mintha letenném a lantot - még nem :-)
A hét végén nem néztem erre, hiba volt. Az "antik kulissza" bizony még sokáig ráfeküdt (bocs) a festészetre, s nem egyedül.
Sokféle botránkozás esett, bár sokszor nem kellett volna sem botránkozni, sem botránkoztatni.
Nem vagyok művészettörténész - bár nem is siralom-tudatlan. Szeretem a képeket, nem csak a szépeket - több kedvenc "Szent Antal megkísértése" képem is van :-) Pedig azokon hagyományosan nem csábító "izgalmasnővérek" feszítenek :-)))
Több ilyet? Ha jő az ihlet, úgy sem tehetek ellene - s hogy az milyen természetű leend, azt még én sem tudom. Várjatok türelemmel:-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.06.14. 22:06:59

@Gasper: Az első? Azért a görögök háza táján is szétnézhetünk - a Vezúv kitörése megőrzött profán képeket is:-)
Nem is beszélve mondjuk Egyiptomról, hogy keletebbre ne nézzünk...
Az első tökéletesen öncélú - bizonyos értelemben igaz, mert ledobta a béklyót magáról. Keskeny az út a két véglet között, s aki nem esett gödörbe maga is, mást könnyen hibáztat miatta.
Ne ítéljünk... de kevesen vették ezt komolyan...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.14. 22:12:14

@Mormogi Papa: nyilván elírás, de az a Vezúv nem Hellászban van. :)
A görögöktől csak a szobrok festéséről maradtak fenn információk. Mert bizony a szép fehér görög márványszobrok egytől egyig festve voltak.
Egyiptom igaz, de én az európai kultúrkörröl beszéltem.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.14. 22:18:29

Még a görög atlétaszobrok, a kúrosz és kóré szobrok is szorosan kapcsolódtak a valláshoz, szemben a rómaiakkal, akik formailag átvették és továbbgondolták az antik szobrászatot, de megérteni már nem tudták/akarták az eredeti szándékokat.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.06.14. 22:46:36

@Gasper: Valóban rosszul fogalmaztam :-) A Vezúv megőrizte falfestmények természetesen nem a görögök földjén termettek csak gyorsabban futott a gondolatom, mint a kezem :-)
A festés is igaz, de bizony a görögök művészetéről csak mostanság derülget ki, hogy a viktoriánus múzeumigazgatók miket űztek a raktárakba :-))) És ez nem púder :-D Az 1001 éjszakát sem egészen véletlenül tiltották be több arab országban...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.14. 23:02:18

@Mormogi Papa: persze azt is vegyük figyelembe, hogy a nemiség, illetve a szexualitás ábrázolása egészen más jelentéssel bírt az antik időkben és a keresztény kultúrkörben. Ilyen értelemben pedig Goya festménye rendesen belecsapott a lecsóba.

ps. most pedig jöjjön egy bónuszvideó:

www.youtube.com/watch?v=cbp7ZJ89JWg

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2012.11.01. 20:15:32

másnak már írtam egyszer, de rád is írhatom, erre is, másikra is: kisszéket tolsz alám, amivel átlátok a paraván túloldalára.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.11.09. 13:23:57

@vero:
Azóta is azon gondolkozom, hogy ezt dicséretnek szántad-é? :-))) Mely esetben köszönettel áthárítom azt az alkotókra :-) No meg Rád is - hiszen amit látsz, az a Tiéd.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2012.11.21. 16:55:43

persze hogy dícséret. a csőlátástól akimegszabadít, annak hála jár! gaspernek írtam, ő vizuális, te eszme- és művészettörténeti hokedlivel rendelkezel.